الخميس، 30 أغسطس 2012

مشروعات لأخواتنا البنات وربات المنازل بأقل مجهود


اشتغل وشغل نفسك بأقل مجهود وتكاليف
تحياتي لكم
محمد عقل 

مشروع الخضروات المجهزة  :ــ
كل مكان في مصر أو الوطن العربي يوجد فيه أماكن زراعة الخضروات والفواكه فكرة بسيطة وهو انك تشترى الخضروات والفواكه وتقوم بتنظيفها وتقوم بتعبئتها وتغليها بأحجام وأوزان مختلفة من نص  كيلو – كيلو أو أكثر أو أقل ..إلخ.

الأدوات المستخدمة:

-     أكياس نظيفة بأشكال وأحجام مختلفة مطبوع عليها علامتك او  اسمك التجاري او ممكن بدون – اداة قص ولصق ولحام الاكياس ودي سعرها  لا يتعدى الـ 100 جنية في مصر – عدد من الكرتون لتعبئة المنتج.
مميزات فكرة المشروع يمكن ان تقوم ببعض الطبخ وتقديم المنتجات اي الخضروات مثلاً نصف مطبوخة أو مطبوخة بشكل كامل  ..إلخ
 الخضروات والفواكه والطعام الخاص بالرجيم  :
-     كلنا عارفين الظاهرة الكبيرة اللي انتشرت بشكل غريب جدا في بلادنا العربية وهي مراكز التجميل والتنحيف والرجيم وان السيدات يطلبن الأكل الخاص للرجيم وخصوصاً في المدن الكبرى على سبيل المثال في  مصر القاهرة والاسكندرية والمنصورة وغيرها  في الوطن العربي فممكن نستغل الفرصة طيب ازاي الفكرة كالتالي: ندور على مراكز الرجيم وتتعاقد معها وتكون أنت المورد لتلك الاطعمة الخاصة بالرجيم فرصة ممتازة ودي  فكرة أكتر تنفع اخواتنا السيدات وخاصة سيدات المنازل.

الادوات المطلوبة للفكرة : أن الاخت الكريمة يكون  عندها مهارة الطبخ ومعرفة بأنواع الخضروات والفواكه ودا أكيد طبعاً متوفر الحاجة الاهم أن حضرتك كأخت بس تزيدي الموضوع دراسة حول نوع الأطعمة المطلوبة للرجيم اتمني لكم التوفيق.
بعض الاضافات على الفكرة السابقة المعرفة التامة بالعصائر الخاصة بالرجيم وانواعها وكيفية استخدامها وكيفية تجهيزها وذلك لفتح أسواق جديدة وفرص بيع أكبر.



مشروع فساتين الأفراح وفساتين السهرة :ــ
      كلنا نعرف أو نسمع عن مصممين ازياء عالميين او محليين بل ويوجد في  وطننا العربي من يتخذها هواية طيب ليه مش نحول الهواية إلى مصدر كسب ويكون ذو عائد مادي مجزي تابعنا في وانت تعرف كيف تبدأ مشروعك.
·         الأدوات المستخدمة السابقة:
لديك مهاره عالية التطريز او تصميم الفساتين أما بالخيط او الخرز او الخيط وأنك حضرتك اخي أو اختي الغالية تكون عنجك مهارة الأبداع أي تتفنني في تصميم أشكال وتصميمات جديدة ثانياً ان يكون لدي  حضرتك ماكينة تطريز ويمكن حضرتك ان تشتريها حتي ولو بالتقسيط 
  •  إضافات على الفكرة السابقة  :
انك اختي الغالية تعملي بعض الاشكال المطرزة سواء كانت بالخيط أو بالخرز على انها جاهزة يمكن لمشتريها ان يقوم بتركيبها بسهولة وذلك بألوان جذابة حتي يقوموا بتجميل فستاتين السهرة أو الزفاف كذلك تصميم بعض الطرح المزخرفة والمطرزة وان تكون في متناول الجميع أخيراً يمكن لك اخي أو أختي ان تقوم بتصميم فساتين لغير المقتدرين وان تؤجرهم اياه.


من اعداد وتقديم:
محمد عقل
لأي استفسار يرجي مرسلتنا على :
او على الفيس بوك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اتمني ان اكون عند حسن ظن حضرتك

تجارة الكترونية - متجر الكتروني

فكرة الدروب شيبينج هي نموذج تجاري يتيح للمتاجر الإلكترونية بيع المنتجات دون الحاجة إلى الحفاظ على المخزون أو إجراء عمليات الشحن والتسليم بأن...